تجهیزات آزمایشگاهی از جمله اساسی ترین پایه های تشکیل دهنده آزمایشگاه محسوب می شوند که حتما لازم است از کیفیت بالایی تهیه شوند تا در نهایت نتایج بدست آمده از آن دقیق باشند؛ یکی از مهمترین مواردی که در نگهداری از لوازم آزمایشگاهی باید به آن توجه کنید، حتما در آزمایشگاه ها دیده اید که بر روی لوازم و تجهیزات کاور وجود دارد و تاکید می شود در صورت عدم استفاده از دستگاه ها حتما با کاور پوشانده شوند، اما چرا تجهیزات آزمایشگاهی باید کاور داشته باشند؟ در ادامه این مطلب از حکیم آزما تجهیز به بررسی این سوال پرتکرار می پردازیم که ممکن است سوال شما نیز باشد.

چرا تجهیزات آزمایشگاهی باید کاور داشته باشند؟

در سال های اخیر که تعداد آزمایشگاه های شیمی و پزشکی در سطح کشور بیشتر شده است، به تبع قوانین و نظارت نیز بالا رفته است، یکی از این مواردی که مسئولین در آزمایشگاه ها حتما باید رعایت کنند تهیه روکش و محافظت از ملزومات آزمایشگاهی می باشد و با توجه به تاکید این مساله کمتر آزمایشگاهی پیدا می شود که اسن مساله را رعایت نکن و روکش محافظ تهیه نکند.

جلوگیری آسیب گرد و غبار به دستگاه و تجهیزات

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مسئولان، سوپروایزرها و صاحبان آزمایشگاه را متقاعد به تهیه کاور تجهیزات آزمایشگاهی می‌کند، افزایش گرد و غبار است، که این موضوع اخیراً به دلیل تغییرات جوی در سرتاسر ایران بیشتر شده است. به علت غیراستاندارد بودن ورودی‌ها، بیشتر آزمایشگاه‌های فعال در کشور با مشکل گرد و غبار مواجه هستند، به‌طوری که اگر دستگاه‌های آزمایشگاهی به مدت دو یا سه روز تمیز نشوند، خاک به وضوح قابل مشاهده است و در نهایت به داخل دستگاه نیز نفوذ می کند که به تبع دستگاه دچار خرابی می شود و یا حداقل داده های خروجی با دقت بالایی تولید نمی کند.

محافظت از آسیب مواد شیمیایی

استفاده از کاور برای دستگاه‌های آزمایشگاهی یکی از عوامل اساسی و ضروری است که به منظور حفاظت از آن‌ها در برابر مواد شیمیایی مورد استفاده در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اقدام مهم توسط همکاران محترم آزمایشگاه به خوبی درک شده است، زیرا برای انجام هر آزمایش، نیاز به مواد شیمیایی مختلف و متنوعی وجود دارد. هنگام انجام آزمایش، احتمال وقوع حوادث یا سهل‌انگاری و ریخته شدن مواد بر روی نقاط حساس دستگاه یا دستگاه‌های مجاور وجود دارد که این مسئله می‌تواند به دستگاه و تجهیزات آزمایشگاه آسیب جدی وارد کند. بارها شنیده‌ایم که به‌صورت اتفاقی اسید یا مواد دیگر بر روی دستگاه پاشیده شده است، اما به دلیل استفاده از کاور، هیچ آسیبی به دستگاه وارد نشده است و این اقدام جلوی وقوع خسارات جبران ناپذیری را گرفته است. به عنوان مثال برخورد مواد شیمیایی با کوره آزمایشگاهی احتمال آسیب به آن را بالا می برد.

ایجاد نظم و هماهنگی فضای آزمایشگاه

دستگاه‌های آزمایشگاهی به دلیل تنوع در شکل، هندسه، متعلقات، و رنگ‌ها، از لحاظ ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. این تنوع می‌تواند از یکپارچگی و زیبایی ظاهری آزمایشگاه کاسته و آن را ناهماهنگ کند. با استفاده از کاورهای زیبا و یکپارچه برای دستگاه‌های آزمایشگاهی، هماهنگی و همسانی ظاهری در آزمایشگاه ایجاد می‌شود و به آن زیبایی خاصی می‌بخشد. علاوه بر این، در مواقع بازدید و دریافت گواهینامه‌های مختلف برای آزمایشگاه، تأثیر قابل توجهی بر دید بازدیدکننده خواهد داشت. ایجاد نظم و هماهنگی بین تمامی دستگاه ها و تجهیزات در آزمایشگاه یکی از معیارهای مهم در یک آزمایشگاه به شمار می آید و هرچند که در نتیجه بدست آمده تاثیری ندارد اما در روحیه پرسنل و کارکنان تاثیرگذار است. به عنوان مثال قرار دادن روکش برای هود شیمیایی و هود لامینار زمانی که از آن استفاده نمی شود قطعا بسیار کمک کننده است.

جلوگیری از آسیب نور خورشید به دستگاه و تجهیزات

در برخی از آزمایشگاه‌ها، پنجره‌ های بزرگی وجود دارد که نور آفتاب را به داخل محیط می‌ آورند و این موضوع ممکن است باعث ورود نور به آزمایشگاه و تابش آن وسایل و تجهیزات آزمایشگاه شود. استفاده نکردن از برخی وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی برای مدت‌ طولانی ممکن است باعث کاهش کارایی آنها شود. در این شرایط، برخورد مداوم با نور می‌ تواند سبب آسیب‌ و در نهایت کاهش عملکرد این تجهیزات شود که به تبع، پوسیدگی و فرسایش آن‌ ها را به دنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از این مشکلات، استفاده از پارچه‌ های برزنتی به عنوان روشی مؤثر برای محافظت از تجهیزات می‌ تواند کاربردی باشد و بهبود کارایی و عمر مفید دستگاه و تجهیزات را تضمین کند. یکی از مهمترین تجهیزاتی که در آزمایشگاه با نور خورشید به شدت آسیب می بیند سکوبندی آزمایشگاهی است که حتما لازم است با کاور آزمایشگاهی پوشانده شود در غیر این صورت تمامی زحمات شما از سفارش سکوبندی با کیفیت و مطابق سایز و ابعاد شما هدر می رود و نیاز است تمامی مراحل را مجدد طی کنید.

جلوگیری از آتش سوزی در آزمایشگاه

پارچه‌های برزنتی با دارا بودن ویژگی ضد حرارت، نقش بسیار حیاتی در جلوگیری از خطرات آتش‌سوزی در محیط‌های مختلف ایفا می‌کنند. این خاصیت منحصر به فرد آنها، امکان استفاده در مناطقی که احتمال وقوع حریق و آتش‌سوزی وجود دارد را نیز فراهم کرده است. آزمایشگاه یکی از این مکان‌هایی است که به دلیل حضور مواد قابل اشتعال و ترکیبات فرار، دارای خطرات آتش‌سوزی می‌باشد. در آزمایشگاه، ابزار و تجهیزات مختلفی مانند مواد شیمیایی فرار وجود دارند که هر یک ممکن است باعث وقوع حریق و آتش‌سوزی شوند. این تجهیزات اغلب از طریق اتصال به برق برای عملکرد خود تغذیه می‌شوند و به همین دلیل احتمال اتصال‌های نادرست و خطایی که باعث ایجاد آتش‌سوزی می‌شود، وجود دارد. استفاده از پارچه‌ های برزنتی به‌عنوان روکش برای این تجهیزات، می‌ تواند جلوی انتقال آتش و حرارت به سایر تجهیزات را بگیرد و در نتیجه، از خطرات بیشتر حریق و آتش‌ سوزی در آزمایشگاه جلوگیری کند. کلام آخر در این مطلب تلاش شد تا اهمیت استفاده از کاور برای تجهیزات آزمایشگاهی به صورت کامل توضیح داده شود، همچنین پاسخ این سوال که چرا تجهیزات آزمایشگاهی باید کاور داشته باشند؟ به صورت کامل بررسی شود. بنابراین در صورتی که دارای یک آزمایشگاه با تجهیزات و لوازم مختلفی هستید بهتر است حتما از کاور برای پوشاندن لوازم خود استفاده کنید تا طول عمر و ماندگاری دستگاه خود را بالا ببرید و همچنین دستگاه و تجهیزات شما به دلایل قرار گرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید یا قرار گرفتن در مقابل گرد و خاک آسیب نبیند.  
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

1 + 3 =