به تمامی دستگاه و ابزارهایی که در مراکز درمانی و اغلب آزمایشگاه های درمانی، پزشکی، تحقیقاتی و… با هدف آزمایش و سنجش مواد شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد تجهیزات و لوازم آژمایشگاهی گفته می شود. با توجه به اینکه نتایج بدست آمده از دستگاه ها و تجهیزات آزمایشگاه بسیار حائز اهمیت است و در نهایت با استفاده از آن لازم است نتیجه گیری کرد، بنابراین حتما لازم است تجهیزات با کیفیت و از برند معتبر و باکیفیت تهیه شود تا در نتایج آزمایش اشتباهی صورت نگیرد. در نظر داشته باشید به عنوان مثال در آزمایشگاه های اغلب دارو و مواد شیمیایی تجزیه و تحلیل و بررسی می شوند که در صورت پایین بودن دقت دستگاه ها احتمال اشتباه شدن آزمایش ها بسیار بالا است که تبعات بسیار بدی به همراه دارد. علاوه براین دستگاه ها و تجهیزات مختلفی جهت ضدعفونی کردن لوازم آزمایشگاهی، تولید مواد و… در آزمایشگاه ها و پالایشگاه ها وجود دارد که حتما لازم است به انواع مختلف آن دقت کنید و متناسب با نیاز خود انتخاب و خرید کنید.

تجهیزات آزمایشگاهی چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد چه چیزهایی را تجهیزات آزمایشگاهی می گویند؟ همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره شد در آزمایشگاه های پزشکی، آزمایشگاه های شیمیایی، پالایشگاه ها و… اغلب بخشی به عنوان آزمایشگاه وجود دارد که آزمایش های مختلفی متناسب با سازمان انجام می شود و در نهایت بر اساس نتیجه آزمایش ها نتیجه گیری می شود؛ تمامی ابزارها و لوازم موجود در این آزمایشگاه ها را تجهیزات آزمایشگاهی می گویند که دارای انواع مختلفی می باشند.

انواع تجهیزات آزمایشگاهی

تجهیزات آزمایشگاهی متناسب با نوع آزمایشگاه و کاربری آن دارای انواع مختلفی است که هریک وظایف مختلفی دارد و جهت آزمایش های گوناگونی کاربرد دارد، از این رو در ادامه به بررسی تجهیزات آزمایشگاهی متداول و پرکاربرد در آزمایشگاه می پردازیم:

سکوبندی آزمایشگاهی

یکی از مهمترین نیازها در هر آزمایشگاه سکوبندی است که اغلب نادید گرفته می شود و به صورت دقیق و بر طبق استاندارد سکوبندی یا میزبندی آزمایشگاهی طراحی و اجرا نمی شود؛ در صورتی که سکوبندی از جمله مواردی است که نه تنها برای اجرای دقیق آزمایش ها بلکه برای راحتی و امنیت اعضای آزمایشگاه و جلوگیری از آسیب به ستون فقرات بسیار ضروری است. بنابراین حتما توصیه می شود برای سکوبندی آزمایشگاه از تیم تخصصی و باتجربه کمک بگیرید تا بهترین نتیجه را از آن بدست آورید.

هود شیمیایی

یکی دیگر از تجهیزات مهم در آزمایشگاه هود شیمی یا همان هود شیمیایی است که در آزمایش هایی که با بخارهای سمی و شیمیایی همراه هستند، بسیار کاربردی است. در محیط‌های آزمایشگاهی، آزمایشاتی که شامل واکنش‌هایی است که منجر به تولید بخارات و مواد سمی و آلاینده می‌شوند، در داخل هود شیمی انجام می‌پذیرد. ساختار هود شیمیایی به گونه‌ای است که از کاربران آزمایشگاه و افراد حاضر در محیط آزمایشگاه در برابر هرگونه خطر ناشی از آسیب بخار سمی و شیمیایی حفظ می کند. به صورت کلی می توان گفت این نوع هود یک سیستم مکش قوی است که بخارات تولید شده از آزمایش های حاوی بخارات خطرناک و سمی را به خارج از محیط انتقال می‌دهد.

هود لامینار

هود لامینار به عنوان یکی از تجهیزات بسیار ضروری و پرکاربرد در آزمایشگاه ها مطرح می شود و می‌توان آن را جزو لوازم ضروری آزمایشگاه دانست. هود لامینار و هود شیمیایی به عنوان پیش‌نیازهای چشمگیر در فعالیت‌های تخصصی آزمایشگاهی محسوب می‌شوند و استفاده از آنها در آزمایشگاه‌های مختلف از جمله پزشکی، شیمی و صنعتی مناسب و ضروری است. هود لامینار یا همان هود میکروبی از یک محفظه فیزیکی با جنس استیل و ضدزنگ دارای پوشش رنگ کوره‌ای تشکیل شده است که هیچ گونه شکاف یا درزی روی آن وجود ندارد و جلوی ورود و رشد هر نوع قارچ، باکتری یا رسوب را می گیرد. این دستگاه به صورت جریان آرام خطی با استفاده از یک فیلتر عمل می‌کند و می تواند هوای داخل و اطراف را مکش کرده و سپس ذرات آلوده را جدا کند و در نهایت هوای تصفیه‌شده را به محیط باز برگرداند.

کوره آزمایشگاهی

کوره آزمایشگاهی، یکی دیگر از تجهیزات حیاتی است که برای انتقال برنامه‌های حرارتی با ظرفیت بالا، ایجاد گرما و خشک‌کردن عملکرد‌های آزمایشگاهی به کار می‌رود. این دستگاه با بهره‌گیری از اجزایی همچون مشعل، مبدل حرارتی، دریچه، هواکش، و دمنده هوا، توانایی تولید انرژی گرمایی را از طریق سوخت‌سوزی، گرمای القاشده، یا الکتریسیته دارد. در محیط آزمایشگاه، از این دستگاه برای انجام مواردی همچون خشک‌کردن، تست شوک پذیری حرارتی، ذوب، استریل کردن، تست‌های مخرب و تست‌های متالوژی نمونه استفاده می‌شود. به همین دلیل، کوره آزمایشگاهی به عنوان یکی از تجهیزات ضروری و پرمصرف در آزمایشگاه های شیمی، پزشکی و… محسوب می شود.

اتوکلاو آزمایشگاهی

اتوکلاو آزمایشگاهی، از جمله تجهیزات اساسی و ضروری است که در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ ها، مراکز تحقیقاتی و دندان‌پزشکی‌ ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه از روش فیزیکی و با استفاده از بخار تحت فشار استریلیزاسیون ظروف و تجهیزات آزمایشگاهی را انجام می دهد. اتوکلاو آزمایشگاهی قادر است با استفاده از بخار تحت فشار، تمام ویروس‌ها، باکتری‌ها و اسپورهای موجود در ظروف آزمایشگاهی را به‌طور کامل از بین ببرد. 🟧 اگر قصد تجهیز کردن آزمایشگاه و خرید لوازم و تجهیزات را به صورت کامل و با کیفیت بالا دارید، تنها کافیست از کارشناسان مجموعه حکیم آزما تجهیز راهنمایی بگیرید. برای ارتباط با کارشناسان از طریق واتساپ: 09192727054 و یا با شماره 02166592265 تماس بگیرید. از جمله مزایای خرید از مجموعه حکیم آزما تجهیز می توان به موارد زیر اشاره کرد: 🔵 آموزش نصب و تمامی مراحل استفاده از لوازم و تجهیزات 🔵 ارائه خدمات مطلوب پس از فروش 🔵 ارائه تضمین گارانتی 🔵 تامین قطعات یدکی هریک از تجهیزات 🔵 خرید به صورت اقساطی 🔵 مشاوره تخصصی رایگان 🔵 طراحی و تولید اختصاصی متناسب با نیاز مشتری کلام آخر در این مطلب تلاش شد به بررسی این سوال پرتکرار که تجهیزات آزمایشگاهی چیست؟ و بررسی انواع مختلف تجهیزات بپردازیم، در صورتی که قصد راه اندازی یک آزمایشگاه دارید برای خرید و سفارش انواع تجهیزات می توانید از کارشناسان مجموعه حکیم آزما تجهیز کمک بگیرید تا شما را برای یک انتخاب خوب راهنمایی کنند.  
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

هفت + 15 =